Tijdschrift jrg.19, nr.3, Nationaliteit & identiteit

Nationaliteit & identiteit

2006
Nr. 
3

INHOUD

21 sep 2006
De Helling 2006-3
Titels van verkiezingsprogramma’s vanaf 1977.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
De moderne, op beheersing gerichte samenleving heeft een tragisch karakter, zegt filosoof Jos de Mul. Het inzicht ontbreekt dat teveel van het goede ook het kwade kan zijn. Een interview.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Met zijn armoedige jasje en klunzige omgangsvormen doet de huidige president van Iran mij steeds denken aan een oude Israëlische kibboetsnik die ik wel eens tref bij mijn broer in Jeruzalem. 
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Een nationale identiteit biedt een emotioneel tehuis. Dat benauwt vaak, maar helemaal zonder is erg schraal. Als de Nederlandse elite dit negeert komen we niet verder dan voetbalnationalisme en André Hazes.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Kosmopolitisme hoort bij een wereld waarin mensen wereldwijd steeds meer van elkaar afhankelijk zijn, meent de filosoof Kwame Appiah. Het gaat hem om een levenshouding, niet om een superstaat met een wereldregering...
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Twee boeken van filosofen die de globalisering proberen te duiden. Geen doemverhalen maar beiden laten ze weinig ruimte voor een links ideaal. 
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Politici moeten niet in de valkuil van de populistische verleiding stappen en 'het volk' gaan napraten. Maak van passieve klagers actieve beslissers.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Het schrijven van een verkiezingsprogramma is een schier onmogelijke taak.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Het GroenLinks-programma is op onderdelen origineel, verrassend, radicaal en gedurfd, maar mist een omvattende visie en het ontbreekt aan prioriteiten.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
In Nederland en in België zijn er dit najaar verkiezingen. De groene partijen moeten hun ideologisch profiel verscherpen als antwoord op de verrechtsing. 'Een beetje meer van het goede' is niet genoeg.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Economische groei lijkt de bron van alle zegen, zie ook het nieuwe GroenLinks-programma. Dit is een misverstand. De aarde is eindig, dus ook groei kan niet doorgaan. Aangezien 'duurzame groei' niet bestaat, is het...
21 sep 2006
De Helling 2006-3
De verkiezingen komen er aan, maar buiten het circus van applauswedstrijdjes tussen lijsttrekkers van de politiek partijen leeft een ander gesprek. Het is een gesprek over ‘het nieuwe onbehagen’.
21 sep 2006
De Helling 2006-3
De wetenschapper sprak het Kamerlid tegen. Dat is niet zo bijzonder, ware het niet dat het hier om een en dezelfde persoon ging: SP-er Ewout Irrgang. Onderwerp: de inkomensgelijkheid. Wordt die nou groter of juist...
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Politieke lobby is onvermijdelijk en misschien wel gewenst. Maar in Amerika leidt het lobbyen tot corrumpering van de democratie. Dat leert een recente reeks schandalen met als dieptepunt het imperium van...
21 sep 2006
De Helling 2006-3
Lobbyfirma's in Brussel bieden hun klanten strategieën aan met namen als 'de gevechtshelikopter', een lekker agressieve campagne, en 'de tandarts', precisiewerk gericht op rotte kiezen. In tegenstelling tot Amerika...

Colofon

De Helling verbindt onderstromen in de samenleving met de politiek. Het tijdschrift zet vragen op de politieke agenda, biedt verdieping bij actuele dilemma's en ontwikkelt nieuwe ideeën voor groene en linkse politiek.

De Helling valt op door de serieuze aandacht voor kunst, fotografie en vormgeving. Naast interviews, essays en opiniërende artikelen zorgen beeldbijdragen voor een extra dimensie. Ook geeft de Helling leestips en handvaten voor politieke actie.

Het tijdschrift verschijnt vier keer per jaar, bij de wisseling van de seizoenen. Het is een uitgave van Bureau de Helling, het wetenschappelijk bureau van GroenLinks. De redactie werkt op basis van een statuut dat haar onafhankelijkheid garandeert.

Redactie

  • Suzanne van den Eynden (hoofdredacteur)
  • Natasja van den Berg
  • Suzanne Kröger
  • Herman Meijer
  • Socrates Schouten
  • Farid Tabarki
  • Rens van Tilburg
  • Alderik Visser
  • Lot van Hooijdonk
  • Lara de Brito
  • Simon Otjes

 

Ontwerp & beeldredactie: Mark Schalken (De ruimte ontwerpers)

Druk: Drukkerij de Raddraaier te Amsterdam

Contact

redactiedehelling@bureaudehelling.nl

Overige correspondentie:
Postbus 8008
3503 RA Utrecht
tel. 030-2399907